Feedforward | Coaching Wrocław | akademiaprzemiany.pl

Feedforward

© Michael29 | Dreamstime Stock Photos & Stock Free Images
Feedforward

Jednym z najbardziej popularnych sposobów dzielenia się z drugą osobą spostrzeżeniami na temat tego, jak zachowanie tej osoby wpłynęło na nas i sytuację, jest tzw. informacja zwrotna. Niestety, metoda ta nie zawsze działa w pożądany przez nas sposób. W odpowiedzi na negatywną informację zwrotną ludzie bardzo często reagują usprawiedliwiając się, bronią swoje poglądy w agresywny sposób czy też generalizują uzyskaną informację i żyją w poczuciu winy i przekonaniu, że "tacy są beznadziejni i nikt ich nie rozumie".
Marshall Goldsmith w swoim opracowaniu wyróżnił 11 powodów, które stanowią wyzwanie przy wykorzystaniu mechanizmu informacji zwrotnej:
  • Nie możemy zmienić przeszłości
  • Koncentrujemy się na tym co jest "nie tak"
  • Ludzie odrzucają informację, która jest niespójna z tym, jak sami siebie postrzegają
  • Niechętnie słuchamy tego co mówią nam ludzie dla nas obcy
  • Informacja zwrotna często traktowana jest osobiście
  • Mamy tendencję do generalizowania informacji na temat naszych zachowań, na to jacy jesteśmy w ogóle
  • Większość z nas nie lubi dawać i przyjmować negatywnej informacji zwrotnej
  • Często znajdujemy się w sytuacji, w której przekazywana informacja zwrotna bywa krępująca dla obu stron
  • Przekazanie informacji zwrotnej kończy się często na debacie kto ma rację, a kto nie
  • Prawdziwie, bądź nie, informacja zwrotna budzi skojarzenia z osądem
  • Ludzie podczas przyjmowania informacji zwrotnej mają tendencję do skupiania się na sobie i przygotowywania tzw. "błyskotliwych" odpowiedzi, a przez to nie są wstanie dobrze zrozumieć treści jaką niesie ten przekaz

Alternatywa

Aby odpowiedzieć na pytanie, jaka jest alternatywa dla informacji zwrotnej, warto zastanowić się nad intencją dawania informacji zwrotnej. Jest nią zmiana zachowań w przyszłości. Na tym właśnie skupił się Goldsmith, gdy zaproponował koncepcję Feedforward zwaną też feed-in’em. Wg tej koncepcji każde zdanie dotyczące przeszłości należy zamienić na konstruktywne oczekiwanie dotyczące przyszłości i dzięki temu uzyskać pozytywną reakcję drugiej strony.
Czyli od następnego razu zamiast informacji zwrotnej:
Dziękuję za to, że wyprowadziłeś psa i zrobiłeś zakupy. Zauważyłam jednak brak masła w lodówce, a zamiast niego jest margaryna. Prosiłam żebyś kupił masło.
użyjmy Feedforward w postaci:
Dziękuję za to, że wyprowadziłeś psa i zrobiłeś zakupy. Jestem bardzo zadowolona i chciałabym, żeby w lodówce zawsze było tak pełno jak dzisiaj. Proszę tylko abyś w przyszłości wziął masło zamiast margaryny, bardzo go potrzebuję do wypieku moich specjalności.